L

Meld deg på nyhetsbrev!

w

Kunstnerportrett - Gunnar Tollefsen

Endelig er Kulturfabrikken på Sortland offisielt åpnet! Nå var det å høy tid å la en av Vesterålens mest kjære kunstnere få innvie Kulturfabrikkens nye galleri for visuell kunst.

20.12.201400:00 SE KUNST

INTERVJU
"GUNNAR TOLLEFSEN: En europeer fra Vesterålen"
Sortland Kunstforening, 18.10 – 02.11.2014

Tekst: Ida Walenius - billedkunstner, kunsthistoriker og frilans skribent
Foto: Ove Aalo, Ida Walenius og Elin Mathiassen
Publisert 20.desember 2014 | Se Kunst Magasin nr 04 2014

Gunnar Tollefsen, I granskogen, viser hvordan Tollefsen omformer granskogen til abstrakte flater. Foto: Ove Aalo.

Vesterålingen mot strømmen

Det er en beskjeden mann som møter meg i døra på Maurnes. Dagen etter siste utstillingsdag er over. Den nå 81 år gamle kunstneren har vært med i gamet ei stund. Kunstneren Gunnar Tollefsen (f. 1933) vokste opp på Nøss på Andøya i en søskenflokk på åtte. Han jobbet som håndverker, først i hjemtraktene, seinere i Oslo. Der tok han et tre måneders kurs i dekorasjonsmaling og ble ansatt av et malermesterfirma hvor han jobbet i fire år, samtidig som han tok male kurs på ettermiddagstid. Etter hvert ble det klart for han at det var utdanning som kunstmaler som var veien for han.

- Vi var 70 stykker som søkte Statens Kunstakademi, og bare 10 kom inn. Dette var høsten 1959, sier Tollefsen, og forteller videre at opptaksprøven varte i fire dager og besto av akttegning. Han tok også med fem malerier fra kveldskursene, blant annet ett portrett av kona si Åse.

Så fikk du velge professor?
- Ja, eller det vil si Aage Storstein (maler og professor ved kunstakademiet fra 1946 - 69) hadde allerede valgt meg, så jeg slapp å velge, forklarer Tollefsen.

På akademiet gikk Tollefsen i tre år og begynte på det fjerde året, men startet etter en tid å jobbe istedenfor. I to år jobbet han i Oslo som dekorasjonsmaler. Så bestemte han og kona seg for å flytte nordover.

- Sørpå var både hus og atelier et problem, det var for dyrt. Men da vi flyttet til Maurnes fikk vi leie et hus som vi etterhvert kjøpte, sier Tollefsen.

De første årene hadde han atelier nede, mens familien bodde oppe. Nå, på sine eldre dager, er derimot atelieret oppe, og de har selv flyttet ned. Treverkstedet har han fortsatt i garasjen. Kona Åse, som var utdannet på lærerhøgskolen innen formgivingsfag med spesialutdanning i vev, fikk seg jobb som lærer på Andenes.

Etter hvert overtok han også barndomsgården på Nøss. I 2005 gjorde familien det om til et galleri som de holder åpent hver sommer.

– Mine andre søsken var ikke interessert i huset, så det ble jeg som overtok. Nøss var et eksperiment. Vi var nysgjerrige på om det var mulig å få folk til å komme utover for kaffe og vafler. Folk kom og det var en stor suksess. Det blir jo mest skisser når jeg er på Nøss, galleriet tar si tid av sommeren, forklarer Tollefsen.

På Nøss er hele familien Tollefsen representert. Hans to barn har gått samme vei og utdannet seg til kunstnere. Sønnen Espen er fotograf og dattera Siri er tekstilkunster. Siri kuraterte også utstillingen til Tollefsen på Sortland.

Siri Tollefsen har vært kurator for utstillingen i Kulturfabrikken og hjulpet Gunnar med monteringen. Foto: Elin Mathiassen.Kjennskap til tre
Hvordan var det å komme tilbake til Vesterålen som kunstner?
Gunnar trekker på det før han svarer. - Vel, innstillinga til kunst blant lokalbefolkninga var vel ”Så du har ikke noe arbeid?”.

Å få endene til å møtes økonomisk har ikke alltid vært lett. Men Gunnar og Åse klarte det. Han fikk en del utsmykningsoppdrag. Disse laget han i hovedsak i furu. Gunnars kjennskap til treverk er gjennomgående i hans kunstnerskap, og hans bakgrunn som håndverker lyser igjennom i disse arbeidene, både i materialbruk og valg av hver enkelt stykke ved. Blant utsmykningene han har gjort trekker han fram Telehuset i Alta hvor han laget et stort relieff i trykkimpregnert materiale som utsmykning på ytterveggen.
Tollefsen har også laget et større relieff i aulan på Tromsdalen videregående skole i Tromsø. Den samme følsomheten for materialet kommer fram i hans arbeid med mindre tre relieffer. Hver bit av tre er møysommelig satt sammen utfra struktur og mønster i årringene til hvert enkelt stykke, og danner sammen kubistiske former man kan gjenkjenne fra hans malerier.
Vi går opp i 2. Etasje av huset, og første rommet han viser meg er veverommet til Åse.

- Vi har gjort en del utsmykninger sammen. Jeg har tegnet og hun vevd, forteller Tollefsen før vi fortsetter til hans atelier. I atelieret er det tre rom på rad, to store stuer på hver ende, og et smalt rom i midten. Bak det innerste rommet ligger et gammelt kjøkken. Første rommet vi går inn i er arbeidsrommet til Gunnar. Her er det bokhyller med kunstbøker og malerier som pryder veggene - både hans og andres. Midt imot er en mindre avdeling som ligner et regnskapskontor. Til venstre er arbeidsrommet, med enda flere bøker og tegninger, og bakenfor der igjen et gammelt kjøkken som nå er blitt lager og stasjon for tresnitt. Han forteller at han liker best å bruke poppeltre, fordi veden er passe hardt. Tollefsen har en forkjærlighet for fugler som mang en gang har kommet til utrykk i hans tresnitt.

Strand 1. Foto: Espen Tollefsen

Natur som inspirasjon

Gunnar Tollefsen har gjennom sitt kunstnerskap holdt på sin interesse for kubisme og abstraksjon. Likevel er naturen så absolutt tilstede i hans kunst, og man kan tydelig se Vesterålslandskap i form av blant annet myrer og fjell i hans komposisjoner.

- Naturen er det som gir meg inspirasjon til mine malerier, forteller han.

Tollefsen trenger ikke gå langt, granskogen bak huset på Maurnes er ett av motivene som kan gjenkjennes. Han jobber ikke ute i naturen, skissene blir til i atelieret. De omformes og bearbeides for så å bli overført til lerretet, hvor hver flate blir bearbeidet videre. Han sverger til akrylmaling, fordi oljemaling synes han tar for langt tid å tørke.
Når man ser Tollefsens malerier på avstand er dets kubistiske særpreg svært tilstede. Men dess nærmere man går maleriet, dess mer brytes dette opp og flatene går over til å bli figurative skildringer av teksturen i landskapet.

Retrospektiv utstilling
At Tollefsen er en kjær kunstner i Vesterålen var tydelig på åpningen av hans retrospektive utstilling i Kulturfabrikken. Sist han hadde separatutstilling var på Galleri Apotheket, Stokmarknes, i 2007. På Kulturfabrikken møtte over hundre personer opp for å hylle Tollefsen i utstillingen Gunnar Tollefsen - En europeer i Vesterålen, og for å feire den offisielle åpningen av Kulturfabrikken. I løpet av utstillingsperiodens fjorten dager var nærmere 500 besøkende innom utstillingen.
Utstillingen ble arrangert i samarbeid mellom Galleri Nøss og Sortland Kunstforening etter et initiativ fra Kunstforeningen. Utstillingen besto av 31 kunstverk, alle er i eie av kunstneren. Både skulpturer og relieff i tre, tegninger og malerier. På galleriets kortvegg tronet Tollefsens triptyk Sommer ved sjøen. Et verk som kan ansees som et av hans hovedverk, utført med hans karakteristiske fargepalett av klare farger, tydelige linjer med motvekt av mer naturalistiske partier hvor penselstrøkene er gjennomskinnelige og omformes til steiner.

Flytter til byen
Tilbake i atelieret hos Tollefsen ser jeg plutselig at han får et litt fjernt blikk, for her hvor han har jobbet i en mannsalder blir det nå endringer.

- Vi har solgt huset her på Maurnes, og skal flytte til Sortland. Det er jo ikke meininga å bo på bygda lengre når man blir gammel. Ingen butikker og langt til alt. Et yngre kunstnerpar skal ta over huset og den omkringliggende tomta, forteller han.

Men Nøss blir dere å fortsette å ha?
- Ja, vi blir å fortsette i årene framover, sier han bekreftende.

Et utvalg av Gunnar Tollefsens malerier skal inngå i et turnekonsept Se Kunst i Nord-Norge har på programmet i 2016.

Relaterte artikler