L

Meld deg på nyhetsbrev!

w

3 kunstnere med blikk på Bodøs rivende by- og samfunnsutvikling

Den tematiske rammen for Bodø Biennale 2020 er knyttet til stedsidentitet og byutvikling. Tre kunstnere er invitert til å ta et nærmere blikk på Bodøs rivende by- og samfunnsutvikling – og særlig det menneskelige aspektet. Hvordan påvirker skiftningene opplevelsen av tilhørighet når et sted er i en prosess av stadig utvikling?

26.06.202000:00 SE KUNST

KAY ARNE KIRKEBØ, GRETHE IRENE EINARSEN, ANNA MARIE SIGMOND GUDMUNDSDOTTIR, BODØ BIENNALE 2020, 03. – 25. OKTOBER
Tekst: Amalie Marie Selvik – SE KUNST MAGASIN
Foto: Grethe Irene Einarsen, Anna Marie Sigmund Gudmundsdottir, Kay Arne Kirkebø
Publisert 20.juni 2020 | Se Kunst Magasin nr 02 2020

I Bodø kunstforening og Stormen kunst/dáidda presenterer Bodø Biennale 2020 utstillinger med Grethe Irene Einarsen, Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir og Kay Arne Kirkebø.

Animasjonstegninger i byen
Kay Arne Kirkebø er en Bergensbasert kunstner kjent for å lage ekstremt detaljrike tegninger av arkitektur og bylandskaper i form av repeterende labyrintiske strukturer.

- Jeg jobber hovedsakelig med tegning. Det kan være i form av bilder som vises på vegg, eller som jeg har tegnet direkte på veggen. Jeg jobber også med tegninger som ender opp i animasjoner, eller trykket i egenproduserte kunstbøker.

- Til biennalen lager jeg et helt nytt videoverk, en animasjon, som jeg har jobbet med siden 2019. Det er en linjebasert animasjon, hvor geometriske former kontinuerlig genereres og endres i nye formasjoner. Animasjonens natur er også i tråd med mine ideer rundt dette prosjektet, med tegninger som konstant utvikler seg og aldri står stille.

Kirkebø og de to andre kunstnerne var i Bodø like før jul. Her ble de introdusert til byen, Bodø by sin historie, og hvordan byen i dag er i endring.

- Jeg fikk ett inntrykk av Bodø som et sted som har utviklet seg mye opp gjennom tiden, og som fortsatt utvikler seg. Spesielt med tanke på det arkitektoniske. Dette er jo noe som opptar meg i stor grad; linjer og former jeg finner i byrommet og som er med på å danne utgangspunktet for mine kunstprosjekter.

Kunstnerne skal jobbe stedsspesifikt, og Kirkebø ønsker derfor å vise sin animasjonsvideo som projeksjoner i byrommet, ettersom animasjonens utgangspunkt er nettopp selve byen.

- Jeg gleder meg litt ekstra til å kunne vise dette arbeidet. Mange er klare for nye kunstopplevelser nå, og jeg tenker det er fint å kunne få oppleve kunst ute i byen, forklarer Kay Arne Kirkebø.

Abstrakt hukommelse
Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir bor litt utenfor Lillehammer og har atelier på Harpefoss hotell kunstsenter. Hun jobber med maleri, installasjon og foto i store formater. Til biennalen arbeider hun med et nytt utstillingsprosjekt som skal vises i lokalene til Stormen Kunst/dáidda.

- Jeg lager en serie malerier og tegninger der jeg utforsker det uforutsigbare og kaotiske i møtepunktet mellom natur og kultur. Utgangspunktet er hvordan en opplevelse, utsikt eller et sted blir til innsikt, og en del av en abstrakt hukommelse. På den måten har mitt møte med Bodø blitt en avgjørende del av valgene jeg tar imøte med de maleriene jeg nå jobber med.

- Det første jeg tenkte etter befaringen i Bodø var at jeg vil lage monumentale og energiske arbeider. Knyttet til opplevelsen av Bodø som en by i store endringer, omringet av et dramatisk landskap og en særegen kulturhistorie.

- Da jeg var i Bodø fikk jeg en litt underlig opplevelse av at jeg ikke var i Bodø, selv om jeg faktisk var der. Jeg opplevde nesten å være en figur i et postkort, eller en svamp som absorberte alt jeg så, eller en blikkboks hvor alle inntrykkene ble kastet oppi med bilyd.

- Å forflytte seg fra et sted til et annet kan noen ganger oppleves som uvirkelig, fordi hodet ikke blir med på lasset. Jeg kom i vertfall hjem etter en innholdsrik uke, sydde sammen store lerreter, og har begynt å jobbe med malerier (som i tillegg til opplevelsen av Bodø) føyer seg inn i det mentale landskapet jeg befinner meg i som kunstner, forteller Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir.

Et utenifra blikk på Bodø
Fotograf Grethe Irene Einarsen bor og arbeider i Narvik, og jobber fotobasert med bilder og installasjon. Hennes kunstprosjekter befinner seg gjerne i grenseland mellom det dokumentariske og det iscenesatte. Det nordnorske landskapet er ofte bakteppe i hennes bilder, og menneskelig fremmedgjøring er et stadig tilbakevendende tema. Einarsen er opptatt av enkeltindividers kompleksitet, og lar det banale og hverdagslige gå hånd i hånd med universelle, eksistensielle spørsmål.

- Jeg har gjennom årene vært mye i Bodø, både for å besøke venner og i forbindelse med ulike verv i NNBK. I regi av Bodø Biennale har jeg vært på to besøk. Første gangen sammen med de andre kunstnerne, og så var jeg i Bodø i mars i år for å ta bilder som kanskje blir å se på utstillingen.

- Jeg jobber med en helt ny installasjon, inspirert av en befaring vi kunstnere fikk i desember 2019. Der besøkte vi ulike lokasjoner, og ble gjennom flere foredrag gjort kjent med Bodøs historie og framtidsplaner. Det var mye fokus på fiskerinæring og flyplass.

- Inspirasjon til installasjonen jeg lager kommer direkte fra befaringen i desember, og mitt ambivalente forhold til fylkeskommunen som har sitt hovedsete i Bodø. Som innbygger i Nordland preges arbeidene mine av et blikk som ser på Bodø utenfra.

I tillegg til installasjonen skal Einarsen presentere en bildeserie hun har jobbet med over flere år som ferdigstilles til dette oppdraget, og vises for første gang under Bodø Biennale.

Koronarestriksjoner
Grethe Irene Einarsen måtte dessverre se seg nødt å endre et av bildene til Biennalen på grunn av myndighetenes strenge koronarestriksjoner.

- Jeg hadde planlagt å samle 100 ungdommer i et bilde. Denne fotoseansen ble avlyst på grunn av at skolene stengte, og av restriksjonene om hvor mange mennesker som kan samles.

- Som kunstner arbeider jeg for det meste alene på atelieret, og er sånn sett ikke så påvirket av koronasituasjonen. Jeg jobber for tiden med en utsmykking til en ny ungdomsskole i Narvik som skal være ferdig 15. august. I august skal jeg ha en utstilling på Meieriet kulturhus på Leknes sammen med tre kolleger som åpner 22. august. Jeg var lenge usikker på om det ble noe av denne utstillingen. Det er derfor godt å ha fått bekreftet at alt går som planlagt, både på Leknes og i Bodø.

Bodø kunstforening, Stormen kunst/dáidda og Se kunst i Nord-Norge samarbeider om årets Biennaleutstilling under Bodø Biennale 2020 som åpner 3. september.

Faktaboks:
Kuratorteam for Bodø Biennale utstilling 2020 er Ingunn Milly Hansen (kunstnerrepresentant i styret i Bodø kunstforening) Elise Cosme Hoedemakers, (kurator/produsent SE KUNST), Stian Hansen (kurator Stormen Kunst, f.o.m. aug 2019), Aslak Juell Kristensen, (tidligere kurator Stormen kunst, t.o.m. juni 2019) og Eva Skotnes Vikjord, (daglig leder SE KUNST).

Kay Arne Kirkebø (f.1979) har en mastergrad i kunst ved Kunst- og designhøyskolen i Bergen (2014). kayarne.net www.instagram.com/kakirkebo/ @kakirkebo

Grethe Irene Einarsen (f. 1972, Narvik) har hovedfag i fotografi fra Kunsthøgskolen i Bergen (1999). www.gretheeinarsen.no www.instagram.com/gretheeinarsen/ @gretheeinarsen

Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir (f. 1974, Reykjavik) har sin utdanning fra Kunstakademiet i Bergen (2000). gudmundsdottir.com www.instagram.com/annasigmond/ @annasigmond

Les mer www.bodobiennale.no