Noerte Mïere Fuelhkie (2018) er 6 meter høyt. Fra «Ajmoeji ajtoejimh» som er tittelen på et imponerende kartleggingsarbeid som leter etter spor av sørsamisk språk og kultur i områdene rundt Møre og Trøndelag. Foto: Anki Gerhardsen

Sterke følelser og store tap

KUNSTKRITIKK
SISSEL MUTALE BERGH
«OKSIDE RÏHPESIEH»
Sámi Dáiddaguovddáš – Samisk senter for samtidskunst, 14. APRIL – 10. JUNI 2018

Det er et intenst engasjement i Sissel Mutale Berghs utstilling Okside rïhpesieh på Samisk senter for samtidskunst. Men hvor går grensen mellom engasjement og en litt for tydelig fortelling om minoritet og storsamfunn, natur og industri, tradisjon og modernitet?

Les mer
Hendiatris, flerkanals videoinstallasjon. Foto: Mats Gangvik

Mellom terapi og traume

KUNSTKRITIKK
JET PASCUA «ABANDON», 06. APRIL – 22. APRIL 2018, TROMSØ KUNSTFORENING

Bristende familiebånd og politisk ansvarsfraskrivelse står i sentrum når kunstner Jet Pascua tar oss med til Filippinene. Landet hvor han vokste opp, men forlot. I «Abandon» forteller Pascua en sterk og personlig historie om migrasjon. Om det som ligger bak og om det som kommer etterpå. 

Les mer
Maja Bäckström, Förankring 1 (2018), broderi på jakke detalj. Foto: Maja Bäckström

Vidtspennende avgangsutstilling

KUNSTKRITIKK
AVGANGSUTSTILLINGEN 2018 MASTER OG BACHELOR – KUNSTAKADEMIET I TROMSØ, TROMSØ KUNSTFORENING 4. MAI – 27. MAI 2018

Til tross for at det i alt er nitten verk med tretten forskjellige kunstnere er det ingen som forsvinner i mengden. Dette er nyutdannede kunstnere som vet hva de driver med, og det oser selvsikkerhet fra alle kunstverk.

Les mer
“De voksne” (2014). Foto: Ane Hjort Guttu

Belyser samfunnets skyggesider

KUNSTKRITIKK    
ANE HJORT GUTTU «FILMS»
19. JANUAR - 18. MARS 2018, TROMSØ KUNSTFORENING

«Vi skal være glade for at de rike finnes, slik at de fattige kan vandre i deres skygge» er et av mange poetiske bitende sitater vi får servert i tekstene og filmene til Ane Hjort Guttu i festivalutstillingen «Films». En utstilling som sender besøkende på en lite lysbetont reise til urbane strøk.

Les mer
Åpningshowet til Barents Spektakel med det slovenske støyrockebandet Laibach. Foto: Maksim Malyutin

Ute av fokus

KUNSTKRITIKK
KNUT ÅSDAM «MURMANSK/KIRKENES»
BARENTS SPEKTAKEL 2018: TRADE LOW – SCORE HIGH
TERMINAL B, 22. – 25. FEBRUAR

Fotball er ikke min greie. Jeg ser ikke på fotball, kan ikke mye om fotball og er lite interessert. Men jeg er interessert i kunst. Og jeg er interessert i hvordan kunsten tematiserer store samfunnsanliggender. Fotball er et slikt anliggende, og i år valgte Pikene på Broen, de som står bak den årlige festivalen Barents Spektakel, fotball som ramme. Det ble ikke en spesielt god match.

Les mer
Publikum utfører lydvandringen Good Name (Bad Phrase) av Daisuke Kosugi.

To skritt frem og tre tilbake

KUNSTKRITIKK
«I TASTE THE FUTURE» LOFOTEN INTERNASJONALE KUNSTFESTIVAL 1. SEPTEMBER – 1. OKTOBER 2017 

Etter å ha reist med tidsmaskinen LIAF 2017 skjønner jeg at det kan lønne seg å sjekke bagasjen en ekstra gang før jeg reiser videre.


Les mer
Lassoen til Martin Fedotovich Taibarey og Anisiya Caurilovna Taibarey

Tråkker opp nye stier til nordområdene

KUNSTKRITIKK

«I CRAFT, I TRAVEL LIGHT», NORDNORSK KUNSTMUSEUM,

29. APRIL – 08. OKTOBER 2017

Gruppeutstillingen «I Craft I Travle Light» baserer seg på spesialkunnskap og arbeidsmetoder som flere i dagens globaliserte verden har avskrevet som verdiløse. Men gjennom å utforske lokale naturressurser og gamle tradisjoner, båret frem gjennom generasjoner av urbefolkning, tråkker kunstnere fra Norge, Russland og Finland opp nye stier til nordområdene.

Les mer
Wyn-Lyn Tan Sea Glass består av tang hengende fra taket. Som å gå gjennom en undersjøisk skog.

Det som omgir oss

KUNSTKRITIKK
«ON ADAPTATION» MA – AVGANGSUTSTILLINGEN, 
TROMSØ KUNSTFORENING 10. JUNI – 25. JUNI 2017

Næringskilder, geografiske utfordringer, uforutsigbarhet og nye perspektiver på historien. I årets avgangsutstilling dreier flere av verkene seg rundt hvordan vi tilpasser oss både det uventede og de mer etablerte sannheter. 

Les mer
Geir Tore Holm, Fughetta. Foto: Brian Adams

Arktisk kunst i tråd med tiden

KUNSTKRITIKK
«SUBSISTENCE» FESTSPILLUTSTILLINGEN 2017,
GALLERI NORDNORGE, 24. JUNI – 05. AUGUST  

Vi er en kompleks gjeng som lever og bor i Arktis og Nordområdene. Tar du på deg oppgaven om å si noe om livsoppholdet her er det fort gjort å gape over mer enn du kan svelge. 

Les mer
Britta Marakatt Labba, Historja (2003–07), broderi, ull, trykk og applikasjon på lin, 
KORO/UiT Norges Arktiske Universitet, Documenta Halle.

Documenta som postkolonial festival

KUNSTKRITIKK

«DOCUMENTA 14 – LEARNING FROM ATHENS», KASSEL, 10. JUNI – 17. SEPTEMBER 2017

Den anerkjente utstillingen Documenta har siden oppstarten i 1955 gitt et bilde av hva som er de mest sentrale temaene i samtidskunsten. Da er det selvsagt interessant at seks av kunstnerne som stilles ut i Kassel og Athen i år er samiske. Men hva forteller denne involveringen av samisk kunst om dagens internasjonale kunstscene?  

Les mer
Viktor Pedersens performance “Therianthrope” En hvit rein fra en annen verden besøker Tromsøs gater. Foto: Hilde Sørstrøm

Kriger med kunsten og hjertet

KUNSTKRITIKK
“PILE O’ SAPMIE» TROMSØ, 23. JANUAR – 28. JANUAR 2017

Det er siste uke i januar og to uker før
det samiske 100 års jubileet Tråante 2017 braker løs i Trondheim. Den 25 år gamle Jovsset Ánte Sara møter i Hålogaland tingrett i Tromsø, for å forsvare seg mot landbruksdepartementets krav om å redusere reinflokken fra 116 til 75 reinsdyr. Utenfor tinghuset dukker det samtidig opp en kunstinstallasjon – et glassmonter med flere titalls reinsdyrskaller. Det kan kun bety én ting; Pile o’ Sapmie er i byen. Og de har en agenda. 

Les mer
Håkon Anton Fagerås, "Lillemann sover", 2010, 70 x 60 x 16 cm, skulptur i marmor. Plassert blant verk i den faste samlingen på Nordnorsk Kunstmuseum.

Myker opp det klassiske formspråket

KUNSTKRITIKK

«MYK MARMOR: HÅKON ANTON FAGERÅS», 22. OKTOBER 2016 – 29. JANUAR 2017, NORDNORSK KUNSTMUSEUM

Håkon Anton Fagerås sine uttrykksfulle marmorskulpturer i hverdagslige positurer er uten tvil visuelt appellerende, og utstillingen «Myk Marmor» bør være lett tilgjengelig for enhver. Er man imidlertid villig til å trenge bare litt dypere ned i materien åpenbarer det seg også flere komplekse sider ved skulpturene. For i sitt figurative formspråk nærmer kunstneren seg kunsthistorien og menneskelivet på en helt egen måte. 

Les mer
Neste side >>

KONTAKT OSS

Se Kunst i Nord-Norge
Telefon: 75 50 66 20
Postadresse: Postboks 541, 8001 Bodø
Kontoradresse: Storgata 13/15,
Mediegården, 2. etg, 8006 Bodø
E-post: post@sekunst.no



Ansvarlig redaktør: Eva Skotnes Vikjord

Design: Whitefox & Claudia C. Sandor | Webløsning Seria AS