Gunnar Tollefsen maleri Steiner og sjø, akryl på lerret, 82 x 71 cm.
Tanja Andreeva ved vannspeilet uternfor Bodø domkirke. FOTO: Iselin Borge

PRESSEMELDING FOR Bodø Biennale 08.-11.september

Bodø Biennale - Visuell kunst og dansekunst i Fokus

Bodø Biennale er en kunstfestival som arrangeres for første gang 8. - 11. september 2016. Hensikten er å fremme visuell kunst og dansekunst i Bodø og i landsdelen, samt at vi ønsker å utvide kunsttilbudet for publikum. Festivalprogrammet strekker seg over fire dager og byr på mange opplevelser i et spennende program av danseforestillinger, kunstutstillinger, seminar, foredrag, debatt, nettverksmøter og workshops.

Se Kunst i Nord-Norge og BAREDANS (Bodø Arena for Dansekunst) er initiativtakere og arrangør for Bodø Biennale. Festivalen er en del av jubileumsprogrammet til Bodø2016. Bodø Domkirke, Bodø Kunstforening og Stormen Bibliotek & Konserthus er lokale arrangører og visningssteder.

KUNSTVANDRING
Åpningen for Bodø Biennale starter med en felles kunstvandring gjennom sentrum med visuell kunst og dans i fokus. Det blir en spennende vandring som fører oss gjennom de ulike visningsstedene hvor vi åpner jubileumsutstillingen Mitt Landskap (via Biblioteket, Kunstforeningen, og Domkirka) som markerer Se Kunst 40 år. Utstillingen speiler en tidsepoke med store endringer på kunstfeltet presentert gjennom kjernekunstner Gunnar Tollefsen (f.1933, Vesterålen) og 7 samtidskunstnere av den yngre generasjonen. Vi ender opp ved Vannspeilet utenfor Bodø Domkirke der den offisielle åpningen av Bodø Biennale finner sted. Her får vi se «Ved siden av før, rett over etter» av og med dansekunstner Tanja Andreeva og lydkunstner Linn Halvorsrød, etterfulgt av velkomstord fra Bodø kommune og Fylkesråd for kultur Ingelin Noresjø.

FORESTILLINGER & WORKSHOPS
Bodø Biennale presenterer flere danseforestillinger og performans. Blant høydepunktene er Carte Blanche, Norges nasjonale kompani for samtidsdans, med sin nyeste forestilling «We Are Here Together» som vises på hovedscenen i Stormen Konserthus. I tillegg kan man oppleve «Borrowed Landscape Bodø» på Eurospar Koch av internasjonalt anerkjente Heine Avdal og Yukiko Shinozaki i samarbeid med lokale utøvere. I Stormens Lille sal kan man fredags kveld se Tromsøbaserte Haugen Produksjoners «Søstre 11 år etter», og søndags ettermiddag kan man oppleve forestillingen «Me Too» av koreograf Kristin Ryg Helgebostad og klokkenist/komponist Laura Marie Rueslåtten. Forestillingen var i 2015 nominert til kritikerprisen for dans, og valgt ut for det internasjonale nettverket Aerowaves i 2016.

Amatører og profesjonelle dansere vil få mulighet til å delta på workshops med Carte Blanche, og vi tilbyr PRODA-klasser (profesjonell dansetrening) med Liat Waysbort. Lørdag i Domkirka holder Laura Marie Rueslåtten og danser Marianne Kjærsund fra produksjonen «Me Too» en tverrfaglig workshop åpen for alle med og uten danseerfaring.

SEMINAR & DEBATT
Biennalens intensjon om å bidra til å løfte frem visuell kunst og dansekunst i Bodø som fylkeshovedstad blir også diskutert i en kulturpolitisk kunstdebatt «Kraftløft for den nordnorske kunstscenen» med et tverrfaglig panel. Videre bidrar Dag Solhjell, kunstsosiolog og forfatter med mangeårig erfaring fra norsk kunstliv, under biennalen med foredrag om kunstformidling og hvordan vi forstår kunst. Gunnar Danbolt, guru innen kunsthistorie, også kjent radiostemme i NRK2 i programmet Kunstreisen, holder foredrag om endringene i det nordnorske samtidskunstfeltet de siste tiårene. I tillegg vil Anki Gerhardsen, teaterkritiker og journalist, ta opp kunstens samfunnskritiske ytringer i debattarenaen Kritisk Punkt. Dette med utgangspunkt i forestillingen «Restlessness is me» av Ingvild Aarseth som tar for seg ADHD.

Bodø Biennale er støttet av: Bodø Kommune, Nordland Fylkeskommune, Norsk Kulturråd, Bodø 2016, Fond for Utøvende Kunstnere, Fritt Ord, og Kulturnæringsstiftelsen Sparebanken Nord-Norge, og Bodø Energi og T. Kolstad Eiendom som lokale sponsorer.

Last ned program som PDF

Mange arrangementer har fri inngang for publikum. Billetter til forestillinger på Stormen Konserthus ligger ute for salg og kjøpes her: http://stormen.no/konserthuset/program/bodo-biennale-article2681-459.html

KONTAKTPERSONER
BAREDANS (Bodø Arena for Dansekunst): Kari S. Vikjord / info.baredans@gmail.com / tlf. 41515519
Se Kunst i Nord-Norge: Mona Nilsen / mona@sekunst.no / tlf. 97715937